Forever strong..... of was het young? - Reisverslag uit Copán, Honduras van Dorly en Eddy Dijksterhuis en Brands - WaarBenJij.nu Forever strong..... of was het young? - Reisverslag uit Copán, Honduras van Dorly en Eddy Dijksterhuis en Brands - WaarBenJij.nu

Forever strong..... of was het young?

Door: Dorly

Blijf op de hoogte en volg Dorly en Eddy

04 Februari 2017 | Honduras, Copán

Wij zijn net hersteld van onze tocht, 2 dagen spierpijn gehad, maar dat was het wel waard. Wij zijn de vulkaan Acatenango (3976 meter) opgeklommen. Vanuit Antigua, een leuke plaats in Guatamala, zijn wij onze tocht begonnen. Eerst met de bus en dan 5 uur lang omhoog naar een hoogte van 3500 meter en dat met bepakking waarin een tent, matjes, slaapzakken, eten en 6 liter water zat. Wij hadden al gehoord dat het een behoorlijke zware tocht zou worden, en waren dan ook wel een beetje bang dat wij dat niet zouden redden. Maar wij hebben de twintigers makkelijk achter ons kunnen houden, wij lopen nog steeds voorop haha! Op 3500 meter hebben wij onze tent opgezet en zijn wij gaan genieten van het uitzicht. Voor dit uitzicht zijn echt geen woorden. Je zit boven de wolken en ziet de vulkanen Agua en Fuego erbovenuit steken, en dan te bedenken dat de Fuego gewoon actief is !! Wij eten (niet echt lekker) bij het kampvuur, want het wordt koud in de bergen. Helaas zijn hier enkele weken geleden 6 jonge mensen omgekomen van de koud, zij zijn overvallen door slecht weer en zijn door onderkoeling om het leven gekomen. Dit doet je wel weer beseffen dat ook aan deze tripjes echt wel gevaren zitten, goede spullen is echt een must. Wij gaan al vroeg naar bed, de vulkaan is nog niet erg actief, en wij moeten morgen om 4 uur weer op om helemaal naar de top te klimmen voor de zonsopkomst. Om half drie worden wij wakker van gerommel en ritsen als een gek de tent open (je staat op scherp), en jawel de vulkaan rookt en spuit hier en daar lava. Het was niet echt zo spectaculair als wij op foto’s hadden gezien, maar toch! Vanuit je tent een actieve vulkaan voor je zien is toch wel te gek. Van slapen komt niet veel meer, dus wij staan op (aankleden hoeft niet wij hebben gewoon in onze kleding geslapen) en beginnen aan de klim naar de top, het is daar steenkoud. De top is kaal en er staat een harde wind, maar gelukkig kunnen wij achter een steen schuilen. En dan komt de zon langzaam op achter de vulkaan Agua en barst vulkaan Fuego nog een keer uit. Hoe mooi kan het allemaal gaan? Om 7 uur lopen wij weer naar ons kamp, gaan inpakken en terug naar beneden. Dit is echt het minst leuke van de tocht, je bent al moe en dan moet je nog continue naar beneden lopen, dit is zo slecht voor je knieën!! Maar wij komen heelhuids, moe en voldaan terug in Antigua, het was een meer dan mooie tocht. Wij lassen een dag in om te wassen en onze tent schoon te maken, die zat helemaal onder de vulkaan as. Wij hebben thuis getwijfeld of wij de tent wel mee zouden nemen, maar hij komt zo goed van pas, wij zijn blij dat wij het gedaan hebben. Zo hebben wij in Honduras bij D&D brewery gekampeerd, dit was een geweldig stekkie aan Lake Yojoa. Wij hebben ons hier heel goed vermaakt met kanoën op het Lake, wandelen in het Nationale park Panacam en wandelen in de koffieplantage van de buurman. D&D maakt zijn eigen bier, niet te zuipen, maar het eten was daarentegen super en dat zeggen wij toch niet vaak hier in Centraal Amerika. Vanaf LakeYojoa zijn wij naar Copan gegaan en hebben wij ons ondergedompeld in de historie van de Maya’s. Eerst zijn wij naar het museum geweest, waar wij veel opgestoken hebben van de Maya’s die hier leefden. De dag erop naar een sanctuary waar wij papagaaien, toucans en andere vogels zien die als huisdier zijn gehouden en die ze daar weer klaar proberen te maken voor de wildernis. Hier leren wij dat het niet gek is dat wij niet veel vogels meer in het wild zien, veel zijn opgegeten, gevangen genomen en als huisdier verkocht. Gelukkig dat ze er hier wat aan doen. De Macaws zijn namelijk ook een onderdeel van de Maya historie en dan is het wel zo mooi als je de ruïnes gaat bekijken dat daar dan ook Macaws rondvliegen die er in het verleden ook waren toen de Maya’s hier nog leefden.
In Mexico gaan wij weer wat historische Maya sites bezoeken, in Guatamala slaan wij ze nog even over, daar wij op het eind van onze reis nog in Guatamala terugkomen en wij willen de mooiste site bewaren voor het laatst. Wel is het leuk dat in Guatamala er nog Maya’s leven in de bergdorpen met hun eigen kledingdracht, cultuur en rituelen. Gisteren zijn wij met de lokale bus naar een markt in de bergen geweest, het was leuk om hier de vele kleuren en mooie mensen te zien. Ook zien wij al wat rituele bij de kerken. De Maya’s vermengen hun eigen rituelen met de katholieke en dat is mooi om te zien.

• 04 Februari 2017 - 10:27

Wietske :

Wat een geweldige foto's. Dit was wel weer een heel bijzondere ervaring met die vulkaan!

• 04 Februari 2017 - 11:14

Marcia En Paul:

Wat een prachtig verhaal. Ik krijg tranen in mijn ogen en probeer te voelen wat jullie beleven, fantastisch. Wat een gevoel van vrijheid en nederigheid moeten jullie voelen als je dit beleefd. Super, dat jullie deze vrijheid nemen om het leven te beleven, zoals het behoord te zijn. Nog veel geluks momenten gewenst.
    veel liefs, Marcia en Paul

• 04 Februari 2017 - 14:52

Melanie:

Wat een mooie reis maken jullie. Geniet samen van al dat moois. Groetjes Mil

• 04 Februari 2017 - 15:54

Hans Brands:

Mooie tocht. Julie komen straks top fit terug. Mooie Macaws hebben ze daar. Geniet ervan. Gr. Hans

• 04 Februari 2017 - 23:51

Marian:

Wat een prachtige foto's, vooral de kleuren van de 5e foto, prachtig!
    En wat stoer dat jullie zoveel geklommen hebben op jullie leeftijd!

• 06 Februari 2017 - 20:07

Sander:

Mooie foto's, mooie verhalen. Veel plezier. Let goed op jullie zelf!

• 08 Februari 2017 - 13:33

Fleur:

Wauw, ziet er geweldig uit. Lijkt me een mooi land.

• 15 Februari 2017 - 20:55

Marjolein:

WAT EEN PRACHTIGE FOTO'S EN SUPER LEUK OM WEER DAT UITGEBREIDE VERSLAG TE LEZEN.
    kIJK ALWEER UIT NAAR DE VOLGENDE VERHALEN EN FOTO'S .
    NOG VEEL PLEZIER , GENIET,GENIET,GENIET ! GROETJES

• 04 Maart 2017 - 19:24

Els Sluiter:

Wat een geweldige reis maken jullie weer! Veel plezier nog en lekker genieten.
    Heel veel groetjes en we kijken al weer uit naar jullie volgende verhalen en foto's.
    Els en Ben