Wij hebben het hoogste punt in ons leven bereikt. - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Dorly en Eddy Dijksterhuis en Brands - WaarBenJij.nu Wij hebben het hoogste punt in ons leven bereikt. - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Dorly en Eddy Dijksterhuis en Brands - WaarBenJij.nu

Wij hebben het hoogste punt in ons leven bereikt.

Door: Dorly en Eddy

Blijf op de hoogte en volg Dorly en Eddy

04 Augustus 2007 | Ecuador, Cuenca

Ja, we zijn boven de 5000 meter gestegen en dat was voor ons de eerste keer. We hebben de Chimborazo, de hoogste vulkaan van Ecuador (6310mtr), beklommen tot de 2e refuge. We hebben geen last van hoogteziekte gehad, maar we hadden dan ook rugzak vol met chocoladerepen (schijnen te helpen tegen hoogteziekte en natuurlijk geen probleem voor ons om deze te nuttigen).
Ook van deze vulkaan zijn we maar weer afgefietst. Dit was echt een geweldige tocht, nog mooier dan de Cotopaxi, ook dankszij onze gids die maar niet van ophouden wist (van 8.00 uur in de ochtend tot 19.00 uur in de avond bezig geweest).
En de volgende dag al weer om 6.00 uur in een oude trein voor één van de mooiste treinreizen op de wereld: La Nariz del Diablo (de duivelsneus). We hadden weereens geluk, de hele week hadden ze gestaakt en gedemonstreerd, is de nationale hobby van de Ecuadorianen, en op zondag reed de trein weer en wij hadden kaartjes!! Maar de mooiste treinreis ter wereld is het niet meer. Je mag sinds kort niet meer op het dak zitten en dat maaktte het volgens ons toch wel spectaculair. Vorig jaar nog in Nederland in de trein gezeten met de storm?? Nou, dan ging je toch lekker op en neer. Deze trein ging nog meer tekeer en dat zonder wind, maar ja er is ook geen bovenleiding, af en toe dachten we; “we vallen om”. We zijn uiteindelijk maar één keer ontspoort, met keien en bladeren zijn we weer op de rails gekomen. Dit was aardig spectaculair, daar we aan het ziggenzaggen waren om de berg (de duivelsneus) af te komen. Al met al hebben we fun gehad!!
Maar voor deze belevenissen in Riobamba (locals noemen het Friobamba, maar echt koud hebben wij het niet gehad) hebben we ook nog even vanuit Baños de Quilotoa Loop gedaan. Daar hebben twee dagen flink gelopen; bergje ‘lees 1000 meter’ op (echt Dorly’s ding), bergje af. Over koud gesproken, daar was het ’s-nachts echt koud, de haard werd flink opgestookt. Dit was wel gezellig, daar het hier niet toeristisch is en je echt bij de locals zit. Deze mensen wonen in de prachtigste omgeving van Ecuador, maar hebben het erg zwaar, zij hebben niet meer dan een kaal betonnen onderkomen en een kachel kan er vaak niet vanaf. Ze hebben dan ook allemaal rode blosjes van de kou op hun gezicht, dit onderscheid hun van de rest van de bevolking in Ecuador. Helaas ook in lichaamsgeur, vanwege de kou zullen ze zich ook niet zo vaak wassen, warm water is vaak niet voorhanden. Dit maaktte de busreis minder aangenaam, het uitzicht was machtig mooi, maar in de bus was het niet te harden. Op de terugweg zouden met de melktruck naar het dorp 20 km verderop gaan, daar de bussen op onmenselijke tijden (3 en 4 uur s-nachts) vertrokken, helaas de melktruck was kapot. Moesten we lopen!! En ja, met onze bagage. Maar als ervaren reizigers, uhum, hadden we nauwelijks iets bij (onze grote rugzakken lagen in Baños). Dus bergje op, bergje af met bepakking, 20 kilometer lang, helaas had niet iedereen een kleine rugzak bij. Maar uiteindelijk weer in de bewoonde wereld terecht gekomen en konden we de bus terug naar Baños nemen.

Rubriek: Lucky 2.
De vulkaan in Baños is actief!! Zijn wij een paar dagen de Quilotoa Loop aan het doen, blijkt er een kleine eruptie in Baños te zijn geweest, of het waar is weten we niet, maar de geruchten deden de ronde. De vulkaan rooktte inderdaad meer dan vorige week!! Je zult het meemaken dat ie echt uitbarst.

Nu zijn we alweer een aantal dagen in een mooie koloniale stad Cuenca. We vermaken ons prima en blijven hier nog een aantal dagen, voordat we naar de kust vertrekken. Maar daarover volgende keer meer.

• 06 Augustus 2007 - 19:04

Doris Dijksterhuis:

hey ed en dorly
    hoe is het???
    met mijn is alles goed!!
    het voetballen is ook weer begonen.
    ik ga zaterdag naar de johan cruijf schaal.
    zing je nu nog dit liedje:
    het is de bult zijn eigen schuld dat hij de bult moet dragen,was hij er mee naar de smid gegaan die hat hem af gezagen.
    kijk uit voor palen hahaha!!!

gr. doris dijksterhuis xxxxx

• 08 Augustus 2007 - 22:20

Dorly:

Doris,

Jullie pap moet niet zo´n stomme verhaaltjes vertellen. Er staan hier geen palen waar je tegenaan kunt lopen!!! Maar ik had wel goede schoenen aan en geen pijn aan mijn voeten, en jij???

• 14 Augustus 2007 - 10:07

Marjolein Van Empel:

Hoi maten toppie aan de top zo te zien.
    Wat zul je een conditie hebben opgedaan.
    Spaans is toch wat moeilijker dan je dacht ! ha,ha,ha.
    Hier alles super.
    Ik mail je even met wat "stories" op je andere site.
    groetjes Marjolein xxxooo

• 16 Augustus 2007 - 08:09

Ninaas:

Hey Dorly,

Lucky you!! Ach ja... dat wisten we hier allemaal al lang!En weer leuke foto's erbij, goed bezig!

Nina

met mijn is alles oke
    hebben jullie hyves ??
    ik wel

doris.
    ik mis jullie heel erg xxxx