Iedereen op vakantie ?! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Dorly en Eddy Dijksterhuis en Brands - WaarBenJij.nu Iedereen op vakantie ?! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Dorly en Eddy Dijksterhuis en Brands - WaarBenJij.nu

Iedereen op vakantie ?!

Door: Dorly en Eddy

Blijf op de hoogte en volg Dorly en Eddy

10 Juli 2012 | Thailand, Bangkok

Wij houden in ieder geval wel een paar weekjes vakantie hier in Bangkok, net als de velen andere vakantiegangers hier. Wij zijn hier nu 3 weken en hebben niet echt veel gedaan. Wij hebben onze foto’s van 6 jaar geleden er maar eens bij gepakt om te kijken welke bezienswaardigheden wij nog niet gezien hadden, wij hebben een planning gemaakt, maar er is niet veel van terecht gekomen. In de eerste plaats zijn wij naar Bangkok gekomen, omdat Ed een afgebroken kies had en even naar de tandarts moest, in China wil je dit liever niet. Maar aangezien het lekker weer is en wij een zwembad bij het hotel hebben, liggen wij toch wel vaak aan het zwembad te luieren en komt er weer niet veel van uitstapjes. Maar goed het is vakantie zullen wij maar zeggen.
Op het moment dat wij in China weggingen waren wij er wel een beetje klaar mee. Zoveel Chinezen die je continue lopen aan te gapen, en als je dan je t-shirt verkeerd om aan hebt, zoals Dorly had toen wij naar The Grand Buddha gingen, vind je het niet leuk dat je continue van top tot teen wordt bekeken en continue op de foto wordt gezet. Maar het was daar zo druk met Chinezen dat er geen mogelijkheid was om het t-shirt om te draaien. Hoewel er duizenden chinezen rondliepen was dit wel een geslaagde dag; The Grand Buddha van 71 meter hoog, uitgehouwen uit een rots aan de rivier, in een mooie omgeving was zeker de moeite waard om weer een paar uur in de bus te zitten. Het is jammer dat wij niet bijgehouden hebben hoeveel uren wij in de bus hebben gezeten in China, maar dat moeten er toch een heleboel zijn. Alleen al het uitstapje naar het Jiuzhai National Park kostte ons 2 dagen bussen, maar dan ben je ook in één keer vanuit het warme, met smog gehulde Chengdu in een koude, frisse bergachtige omgeving van Jiuzhai. Wij hebben hier kilometer gelopen langs prachtige meren, door bossen, langs watervallen en kleine Tibetaanse dorpjes. Hoewel het geen Tibet is, heb je hier wel al de Tibetaanse invloeden. Al met al was dit het bussen zeker waard.
Terug in Chengdu stond er natuurlijk nog een bezoek aan de Panda’s op het programma. Wat een grappige beesten die de hele dag niets anders doen dan bamboe eten, slapen en luieren. Uit hun voeding krijgen ze zo weinig energie dat zelfs voortplanten hun teveel moeite kost, maar in Chengdu hebben ze daar wat op gevonden, kunstmatige inseminatie, tja dat zijn de chinezen, overal een oplossing voor!!
Hoewel het goed is dat wij na zo’n lange tijd weer in een andere omgeving zitten, vonden wij China wel top. Er is veel te ondernemen en te zien, over het algemeen zijn de mensen vriendelijk, maar het zijn er misschien een beetje teveel. Wat Dorly niet zal missen is het eten, daar heeft zij niet aan kunnen wennen. De Mac Donalds in Chengdu zal nu wel failliet gaan, nu wij niet meer iedere dag komen haha! En wat ook geen gemis is, is het openbaar toilet. Daar hebben wij trouwens nog helemaal niet over geschreven. Nou vooral voor de dames is het een gênante vertoning, maar geloof mij het went. Er is een goot waar je boven gaat hangen. Je bent gescheiden van je buurvrouw door een muurtje links en rechts, maar er zit geen deur in. Dus komt iemand het toilet binnen dan zien ze je zo zitten. En met een beetje pech zit er aan twee kanten van de ruimte een goot en zit je gezellig naar je overbuurvrouw te kijken. En als je dan bruin bent, en witte billen hebt, vinden de kinderen dit de moeite waard om dat eens goed te komen bekijken, trouwens niet alleen de kinderen hoor! Maar tijdens de busreizen van vele uren zul je er toch een keer aan moeten geloven. Ondanks deze enkele ontberingen zullen wij toch wel weer naar China terugkeren om de rest van het land te gaan bereizen, het is goed om niet het hele land in één keer te bereizen, dat is teveel China in één keer!
In de eerste instantie waren de plannen om vanuit Bangkok naar de Molukken te vertrekken, maar ja, niets zo veranderlijk als de mens. Toen wij ons ingelezen hadden waren wij niet erg enthousiast en hebben wij besloten om richting Sri Lanka te gaan. Over 3 dagen vertrekken wij, de tickets zijn aangeschaft, het visum is geregeld, wij zijn klaar voor het volgende avontuur. Wij houden jullie op de hoogte.
O ja, bijna vergeten, allemaal een hele fijne vakantie!!!!

• 10 Juli 2012 - 13:37

Anita En Piet:

Een hele grote buddha! De pandaberen zijn te schattig...., Op naar Sri Lanka wat een tof vooruitzicht. We keep in touch!

• 10 Juli 2012 - 15:15

Hans Brands:

Hoi Dorly en Ed,

Een tip voor Ed: goed je tanden poetsen en veel bamboe kauwen.
    Gelukkig zijn hier niet zo veel Chinezen. Gisteren de verjaardag van Theo gevierd.
    Was leuk. Op 9 september hebben we familiedag in Best maar daar mag ik nog niets van verklappen.
    Later meer.

Groeten,
    Hans

PS ik vond het verhaal van Tibet heel leuk.

• 10 Juli 2012 - 15:33

Marian En Hans:

Wat een leuk reisverslag weer.
    Maar........die openbare toiletten lijken me echt niks!!!!
    Hier alles ok.
    In september familiedag (zonder jullie) maar wel in jullie stijl!!
    Het is nog een verassing wat we gaan doen, maar dit is misschien weer een tip voor Annelies Brands' die heeeeeeeel erg nieuwsgierig is!!

Groetjes,
    Marian en Hans.

• 10 Juli 2012 - 15:53

Wietske:

dag ed en dorly, had graag eerder willen reageren maar internet lag even plat. maar daar ben ik. wat een geweldig verslag. als je nu die bamboe vervangt door allerlei soorten snoep zou het even iets voor dorly zijn. wat een plaatjes die pandas. en wat een ongelooflijk mooi park. een vriendin van mij die twee chinese kindertjes heeft geadopteerd vond juist het eten in china zo heerlijk. zo zie je maar weer. jullie ook een heel fijne vakantie gewenst. luier ze. klinkt wel goed even bij het zwembad liggen na al die activiteiten. wij gaan van 6 tot 10 augustus naar parijs. dus als je dan post geen paniek. ik lees altijd alles.
    tot gauw en veel liefs

• 12 Juli 2012 - 17:40

Marloes:

Sri Lanka! Leuk!! En wat ziet Jiuzhaigou er anders uit in de zomer! Bij ons was alles al vrij kaal ;) en erg koud! En ik moet zeggen, de muurtjes vh openbare toilet op de foto zijn nog relatief hoog haha. Je kunt daar tenminste wel je broek op tijd omhoog trekken ;) Is ook wel eens anders...

Goede reis morgen! Liefs, Marloes.

• 06 Augustus 2012 - 15:50

Ellen:

Hallo lieve mensen!!! Hoe lief de Panda beertjes!!!
    Wow Sri Lanka, lijkt me heerlijk! Congo was een schitterende ervaring, voor herhaling vatbaar!
    Wij gaan volgende week een weekje ein de Ardennen, ze geven natuurlijk, hoe kan het ook anders deze zomer, regen!!! ;-)
    En dan gaan wij in september naar de Filippijnen!Zijn jullie daar al geweest? Beetje rondtrekken (niet zoals verleden jaar dat we gewoon 3 weken blijven plakken, maar ja hoe kan dat ook anders als je van die leuke mensen ontmoet!!!) en wat snorkelen duiken!
    Hopelijk zien we elkaar weer eens ergens op de aardbol!
    Dikke knuf, HK en Ellen