hoyhoy - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Dorly en Eddy Dijksterhuis en Brands - WaarBenJij.nu hoyhoy - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Dorly en Eddy Dijksterhuis en Brands - WaarBenJij.nu

hoyhoy

Door: Dorly en Eddy

Blijf op de hoogte en volg Dorly en Eddy

17 December 2016 | Costa Rica, Fortuna

Ja hoor, wij hebben hem. Hij staat erop en hoe?! Toen wij in het eerste Nationaal park in Costa Rica op zoek gingen naar de luiaard kwamen wij er best wat tegen, ze zaten allemaal hoog in de boom te slapen. Maar na lang wachten en zoeken zagen wij beweging achter een struikje en jawel, heel traag bewegend zaten daar 2 volwassen luiaards en een baby, zo schattig. Na een half uur ging er eentje op zijn kop hangen en wij maar foto’s knippen. Toen wij van die druk verlost waren, zijn wij een aantal dagen van strandje naar strandje gegaan. En wat wil, op weg naar weer een strandje zien wij daar ineens een luiaard hangen, natuurlijk sliep hij weer, maar wij konden hem gewoon aanraken! Alle moeite voor niets geweest een paar dagen geleden. Wij vinden dat de dieren toch moeilijk te spotten zijn in Costa Rica. Nu heb je hier natuurlijk veel cloud- en rainforest en het woord zegt het al, je zit of in de wolken of in de regen en de dieren gaan dan net als wij ook schuilen. Maar soms is het ook gewoon zo dat wij niet weten waar wij naar moeten zoeken. Toen de luiaards gevonden waren hadden wij het op de kikkers voorzien. Mooie rode en groen gevlekte kikkers, je ziet ze hier overal op de brochures staan. Wij dachten kikkers van een centimeter of 7, maar blijken die beestjes 2 centimeter te zijn!! Tja, dat is natuurlijk moeilijk zoeken.
Maar het is al geweldig om hier in de natuur te zijn, het is prachtig groen en wij hebben een aantal mooie tochten gemaakt. Gisteren hebben wij een redelijk heftige tour naar de 2 vulkanen bij La Fortuna gemaakt. Klauteren door de modder omhoog naar de rand van de vulkaan en dan omlaag de krater in. De krater is nu gevuld is met regenwater en is een prachtig groen meer. Na een stevige lunch zijn wij weer de krater uitgekropen op handen en voeten, en de vulkaan af geglibberd Maar als je dan na een uurtje of acht hiken in een hotspring een lokaal gebrouwen brouwsel zit te drinken, dan heb je echt wel een voldaan gevoel. Vandaag is het wat minder, de spierpijn zit echt overal. Dus een dagje rustig aan doen.
Morgen verlaten wij Costa Rica alweer, de tijd vliegt. Costa Rica is leuk geweest, maar wij vinden het wel echt een vakantieland, niet zozeer een land voor reizigers. Het is allemaal erg georganiseerd en overal kun je kant en klaar trips kopen. Leuk als je weinig tijd en veel geld hebt, maar wij hebben veel tijd en weinig geld haha!! Maar als je hier om je heen kijkt lijkt iedereen geld tekort te hebben, want zelfs de Amerikanen klagen dat het hier duur is. In Costa Rica mag je toiletpapier niet doorspoelen, dit kan de riolering niet aan. Geen probleem je gooit het gewoon in de bak ernaast, dat is in meerdere landen zo. Ook zijn de wegen over het algemeen niet geasfalteerd, geen probleem je rit duurt gewoon wat langer en is wat onrustiger door de kuilen in de weg. Nu denk je Costa Rica is een arm land, maar als je ziet wat de prijzen hier zijn moet het toch anders zijn. Een zak Lays chips kost 5 euries, een flesje shampoo 9 (bij de Action 1,50) enz, enz, een beetje over de top of verdienen de Costaricanen zoveel? Wij komen er niet achter, wel vinden ze het heel vervelend dat iedereen zo over geld zeurt!! Dus wij vragen maar niet verder.
Voordat wij naar Centraal Amerika gingen zagen wij een beetje op tegen het eten. In Zuid-Amerika vonden wij het vreselijk en waren bang dat dat hier ook zo zou zijn. Nou de dagelijkse kost hier is rijst met bonen en kip en voor de afwisseling rijst met kip en bonen, zowel voor ontbijt, lunch en diner. Niet echt om naar huis te schrijven, dus is het heerlijk dat de hostels hier meestal hun keuken ter beschikking stellen en dat je gewoon zelf kunt koken, daar maken wij dan ook veel gebruik van zodat wij toch gezond en vooral gevarieerd kunnen eten. En als wij een keer geen zin hebben is er nog altijd de Taco Bell, ook gevarieerd haha.
Morgen naar Nicaragua, de planning is eerst naar het strand, dan naar Granada om de kerst te vieren en dan naar een eilandje in een groot meer om daar te gaan kamperen en de jaarwisseling mee te maken. Nu maar hopen dat het goed weer is.

• 17 December 2016 - 11:55

Hans Brands:

Hoy hoy, ik ben net wakker. Wat ben ik toch een luiaard. Vandaag heel het huis schoonmaken want ik heb er deze week een bende van gemaakt. Dat krijg je als Marian de hele week in Groningen aan het kuren is. Gisteren even op visite geweest bij Theo en Annelies en vandaag even op visite bij Jan en Annelies. Ik heb nu de tijd. Afgelopen maandag met Benthe naar een kinderspeelparadijs geweest. Ze vond het geweldig. Ze bleef maar kraaien. We hebben beiden genoten. Gaan we zeker vaker doen bij slecht weer. Weet je wat ik vandaag eet? Rijst met bonen en kip. Have fun!!!

• 17 December 2016 - 12:41

Marian:

Hoyhoy
    Jammer dat jullie in Costa Rica minder dieren hebben gezien dan jullie hadden verwacht.
    Ik weet bijna zeker dat Fleur en Bart daar hele andere ervaringen mee hebben.
    Maar dat kan je beter aan hen vragen. Misschien hadden jullie toch met een toeristische excursie mee moeten gaan!
    Wat leuk dat je daar zelf mag koken in een beschikbaar gestelde keuken.
    Iedere dag hetzelfde is iid niet zo!
    Die wandeling ziet er indrukwekkend uit zeg!
    Nog veel plezier en alvast fijne kerstdagen!

Doei doei

• 20 December 2016 - 08:18

Karst & Paulien:

Heerlijk jongens, geniet er van.
    Wij weer in NL, dus nu kunnen we jullie blog volgen in dit koude miezerlandje.

Fijne Kerst en lekker uithangen;-)

• 29 December 2016 - 14:09

Marjolein:

Hi maatjes,
    Weer zo' n prachtig verhaal , nooit gedacht dat Costa Rica zo duur zou zijn maar ja t is maar goed dat jullie goed gespaard hadden ! ha,ha,ha.
    Het is fijn dat jij goed kunt koken Dorly dan heb je tenminste nog wat afwisselend eten.
    Mooie foto's jullie zien er goed uit soms wat nat maar oke.
    Heb je genoten van je Kerstdagen daar zo ver weg ? en nu op naar 2017.
    All the best vooral genieten ,luieren, hiken en lekker eten.
    Lieve groetjes en mail jullie nog wel .

• 18 Januari 2017 - 16:48

Marcia En Paul :

Hallo lieve Dorly en Edy, wens jullie alsnog een gelukkig nieuwjaar een goede gezondheid en veel reis plezier. Wij genieten van jullie verhalen en foto's en wensen dat er nog meer gaat komen. Hier gaat alles zijn gangetje. Zondag, Cristina op de vakantiebeurs bezocht. Zij was blij ons te zien. Ik hoorde, dat Roan geen tenten meer gaat plaatsen op Tahiti. Gaan jullie nog iets doen deze zomer? Net een paar dagen in de bossen gewandeld en gefietst. Er ligt nu sneeuw en dat geeft weer een andere dimensie aan de beleving. Lieve mensen, het gaat jullie goed, blijf gezond en geniet van jullie reis. Groetjes van ons