Wij vallen met onze neus in de boterlampen. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Dorly en Eddy Dijksterhuis en Brands - WaarBenJij.nu Wij vallen met onze neus in de boterlampen. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Dorly en Eddy Dijksterhuis en Brands - WaarBenJij.nu

Wij vallen met onze neus in de boterlampen.

Door: Dorly en Ed

Blijf op de hoogte en volg Dorly en Eddy

30 September 2012 | Nepal, Kathmandu

Deze titel vinden wij zelf heel leuk bedacht. Het is namelijk Indra Jatra, een 8-daags festival dat alleen gevierd wordt in Kathmandu, en wij zijn erbij! Het was een heel gepuzzel om uit te vogelen wat en wanneer er iets zou plaatsvinden. Het is namelijk een festival van Newari mensen, dus niet iedereen is betrokken bij het feest en, omdat de Newari een andere kalender heeft dan de Nepalees, die weer een andere kalender heeft dan ons, is het moeilijk te bepalen welke dag het is, snap je hem nog?
Maar, omdat wij als Sadhus (mannen die hun familie hebben verlaten om al zwevend door het land het geloof na te jagen) dag en avond door de straten van Kathmandu hebben gezwerfd, kwamen wij de eerste dag/avond diversen optochten tegen. Er liepen mensen met brandende boterlampjes door de straten van tempel naar tempel (en die heb je hier veel) om gestorven familieleden die het laatste jaar zijn heengegaan te herdenken. Bij de tempeltjes op de kleine pleintjes stond een heel buffet opgesteld voor de goden van die tempels. Dit alles was zo’n mooi en vredig gezicht dat heftig werd verstoord door een witte olifant (geen echte hoor!) die op zoek was naar Indra (de god van de regen). Trommelgeroffel, honderden mannen die de olifant aanmoedigen en de olifant zelf rennen door de straten en over de pleinen. En als dat dan weer voorbij is komt er een dweilend orkest met gemaskerde mannen en apen die een rituele dans uitvoeren waarbij Bhairab (de kwade vorm van de god Shiva) centraal staat. Op het Dubar square zijn de luiken voor de Seto Bhairab geopend, deze zijn het gehele jaar dicht en gaan alleen met Indra Jatra open en wat schets onze verbazing uit zijn mond komt van tijd tot tijd bier. Het schijnt als je hier van drinkt dat het geluk brengt, maar er zwemt ook een vis in en als je die in je glas krijgt heb je echt mazzel het komende jaar. Maar dat is nog niet alles, zo hebben wij Kumari (de levende godin) ontmoet. Kumari is een acht jarig meisje dat in een heel mooi huis op Dubar square woont met haar familie. En Kumari wordt je niet zomaar, nee daar gaat een heel proces aan vooraf. Zo moet het meisje van een bepaalde kasten zijn, ze moet hetzelfde sterrenbeeld hebben als de president (voorheen koning), ze moet een bepaald soort oogopslag hebben en ze moet een aantal testen doorstaan (zoals in een donkere kamer een aantal uren doorbrengen). Als ze dat doorstaat, moet ze zeker een aantal eigenschappen van de godin Kali (de bloeddorstige vorm van de godin Parvati – die regelmatig bloedoffers wenst) hebben. Maar ze blijft ook niet haar hele leven Kumari, want als zij veel bloed verliest, door een ongeluk of doordat ze de leeftijd heeft dat ze ongesteld wordt is ze Kumari af. Dan begint de hele zoektocht naar de nieuwe Kumari opnieuw. De oude Kumari gaat dan weer een gewoon leven leiden, wat ons vrijwel onmogelijk lijkt.
En op de grootste dag was de president op het Dubar square, die samen met ambassadeurs van verschillende landen, en nog een aantal hoge piefen, en honderden toeristen, en duizenden Nepalezen; Kumari, Ganesh (een mollig jongetje) en Bhairab (een ander jongetje) in gouden koetsen in optocht door de stad zag gaan. Wij hebben uren staan wachten, maar het was de moeite waard. Alleen al de chaos die er is als ze iets moeten organiseren. Zo mochten we eerst niet op de tempel staan, toen moesten wij op de tempel staan. En toen de witte olifant met de honderden mannen het plein op kwam, en tussen de soldaten die netjes in parade stonden opgesteld door kwamen, deden de militairen, de politie, de Nepalees ME niets anders dan lachen. Het werd een chaos, maar wel een vrolijke en uitbundige chaos die echt bij Nepal horen. Wij hebben genoten van dit alles en verheugen ons alweer op Dasain, een landelijk festival dat over een week of twee begint. Nu morgen een dag in de bus en dan 14 dagen wandelen. Heerlijk frisse lucht!!! Wij zijn de smog zat!!

• 30 September 2012 - 20:14

Anita En Piet:

Hoi Dorly en Eddy

de foto's en het verslag lijken heel druk en chaotisch , ik kan me voorstellen dat jullie zin hebben in frisse lucht!
    Veel plezier de komende weken en let goed op elkaar!

Groeten
    Anita en Piet

• 01 Oktober 2012 - 06:58

Ellen:

WOW!!!Hilarisch en wat een geluk om dat mee te kunnen maken!
    Een hele mooie en stoere trekkking, vol mooie panorama's!!!
    Geniet ervan!
    Wij zijn inmiddels weer thuis, HK is juist vertrokken om weer te gaan werken, ja het gewone leven weer!
    Dikke zoen en tot later,
    xx Hk en Ellen

Wietske:

wat een geweldig verslag weer. ik mis alleen de god van het snoep. kun je zelf misschien oprichten dorly? geniet van de frisse lucht en weer bedankt voor het verhaal.