West-Australië en Azië. - Reisverslag uit Delhi, India van Dorly en Eddy Dijksterhuis en Brands - WaarBenJij.nu West-Australië en Azië. - Reisverslag uit Delhi, India van Dorly en Eddy Dijksterhuis en Brands - WaarBenJij.nu

West-Australië en Azië.

Door: Dorly en Eddy

Blijf op de hoogte en volg Dorly en Eddy

02 Juni 2012 | India, Delhi

Het kon niet uitblijven wij gaan weer op reis. Dit maal naar West-Australië en Azië.
Wij huren een oude Toyota Landcruiser in Australië, wel zo makkelijk als je naar de ruige westkust gaat. Wij gaan weer kamperen en in Melbourne schaffen de nodige kampeerspullen aan. Wij rijden richting Perth, wat één van onze favoriete grote steden wordt in Australië. De westkust is een wandelparadijs, langs mooie stranden, door mooie duinen, ruige kloven, rond the pinnacles, in bossen enz enz. Wij gaan veel kamperen in the bush, de koelbox vol eten, genoeg vers water op het dak en dan de wildernis in totdat wij niets meer te eten hebben en terug moeten naar de bewoonde wereld. Wat een leven. En als wij dan aan de kust zijn gaan wij snorkelen en jawel, zwemmen met the Whale sharks, wat een hoogtepunt! Wij nemen de Gibsonroad, ruig, maar wel erg mooi en kamperen op plekken waar geen mens is. Wij hebben tegenwoordig ook een tentje van muskietengaas, zodat het lijkt dat je in de buitenlucht slaapt, er is toch geen mens te bekennen. En ja dan doe je ook dingen als vlak bij de krokodillen gaan kamperen, op randjes van afgronden je tent op zetten, maar uiteindelijk gaat alles goed en hebben wij een geweldige tijd. Wij ontmoeten aardige mensen, en komen op de mooiste plekjes, El Questro is er daar één van, wat een romantisch stekje hadden wij daar. Door de Outback gaan wij weer terug naar Melbourne, de vorige reis reden wij van zuid naar noord, nu omgekeerd.
In Darwin onze nieuwe backpacks gekocht en een visum voor Indonesië aangevraagd. Wij gaan via Sumatra naar Java en eindigen in Bali na 3 maanden. Elk eiland lijkt een nieuw land op zich, elke keer een andere natuur, een ander geloof, verschillende culturen en mensen. Indonesië heeft ons nooit getrokken, maar wij vinden het top. Hier gaan wij zeker nog een keer terugkomen om de rest van de eilanden te bezoeken. Nu is het visum verlopen en moeten wij verder, wij gaan via Singapore naar Maleisië en reizen hier van zuid naar noord, voornamelijk langs de westkust (langs de oostkust zijn wij al eens met de fiets van noord naar zuid gefietst). Wij liggen natuurlijk vaak op het strand, maar wij zijn ook actief in het binnenland waar wij wandelingen door de bergen en in de Nationale parken maken. Het is een relax land en het eten is goed (ook belangrijk). Dan steken wij Thailand in via de kleine gipsy eilanden in het zuiden, hier voelen wij ons thuis en blijven hier dan ook langer hangen dan gepland, maar goed wij hebben geen haast. In Ko Samui ontmoeten wij Marjolein en Katinka, de vriendinnen van Dorly. Met hun reizen wij naar Bangkok en naar het noorden van Thailand. Als wij afscheid van hun nemen zijn wij inmiddels 2 maanden in Thailand en is het tijd om verder te gaan, dit maal Cambodia. Dorly wordt verliefd op dit land en als zij jonger was geweest, was zij hier gebleven om te wonen en werken. Wat een aardige mensen en hoe dapper zij omgaan met het gruwelijke verleden, zo indrukwekkend. Angkor Wat is natuurlijk top, maar de sfeer en mensen van dit land geven je zo’n warm gevoel. Kortom: een toppertje Cambodia!!
Vietnam wordt over het algemeen niet als positief ervaren door de gemiddelde reiziger. Wij besluiten dan ook een visum van 1 maand te nemen, maar hebben daar later veel spijt van. Wij vinden het hier geweldig, zoveel mooie en indrukwekkende dingen te zien. Zoveel cultuur, natuur en vooral lekker eten (Ed heeft het niets anders dan over eten). Tja, het is waar, de mensen hier zien je als een lopende ATM, maar inmiddels zijn wij al wat gewend. Wij vermaken ons hier prima, wij gaan een trip over de Mekong maken, wij fietsen veel, gaan glijden in de duinen, gaan een dagje relaxen in de modderbaden, bekijken tempel na tempel en maken een trekking in Sapa. Gelukkig konden wij ons visum verlengen en in totaal blijven wij 2 maanden in Vietnam voordat wij richting Laos gaan.
Hier zijn de mensen inderdaad zoveel anders, niet echt actief in onze ogen. Komen wij met de bus aan en staan wij daar verloren te wachten op een tuktuk. Tja, nu moeten wij zelf actie ondernemen, want de mensen staan niet op ons te wachten. In Laos gaan wij lekker relax rondreizen, wij gaan richting het zuiden waar het nog erg primitief is en vieren het Khmer Nieuwjaar in de hoofdstad. Wat zijn wij nat gegooid en wat hebben wij een lol gehad. Laos is voor ons het Thailand van 50 jaar geleden, mooi en relax. Het hoogtepunt voor Ed was toch wel zijn verjaardagscadeau, een dag lang met zijn kont in een binnenband van een auto door de rivier dobberen, wat een verjaardagscadeau.
Dan weer terug naar Thailand, wij verblijven voornamelijk (zowat een maand) in Bangkok om daar naar de tandarts te gaan (5 kronen zetten duurt wel even). Tussendoor maken wij wat tripjes, maar ja, wij hebben al veel gezien van Thailand en vermaken ons met shoppen, eten en drinken. En dan de laatste bestemming van deze reis, India, Rajasthan. Wat ons daar te wachten staat is weer effe iets anders. Wat is het druk en vies in Delhi. Maar wij zitten in het laagseizoen, wat als voordeel heeft dat de hotels niet duur zijn en wij profiteren hier van om wat luxer te gaan zitten. Helaas is het wel bloedheet in het laagseizoen en worden wij niet met rust gelaten door alle mensen die ons als prooi voor hun trips zien. Maar al met al moeten wij zeggen dat wij hier wel heel erg mooie dingen zien. Taj Mahal, kloosters, kastelen, een ware Hare Krishna tempel (een klein beetje creepy toch wel) heilige meren, tempels enz enz. De mensen zien er kleurig uit, maar zijn niet echt proper. Als je over de stoep loopt, kan het je zomaar gebeuren dat een vrouw stopt, haar rok op tilt, en haar behoefte gaat zitten doen. Als je in de ochtend door de straten rijdt zie je veel mensen op straat slapen, er is aardig wat armoede hier. Het eten is natuurlijk verrukkelijk, maar wij moeten wel opletten dat wij er niet ziek van worden. Als je de slagers hier ziet, naast het goede vlees hangt meestal een rottend stuk vlees dat zwart ziet van de vliegen, dit is natuurlijk een goede manier om het goede vlees niet te laten besmetten door vliegen, maar het ziet er walgelijk en onhygiënisch uit. Als wij India verlaten hebben wij er genoeg van, wij weten niet of wij dit land leuk vinden, maar als wij in Nederland dit nog eens overdenken zijn wij het er over eens; wij moeten nog maar eens naar India.